Skip to content →

Digital marknadsföring

Vem önskar inte en avkastning på sin investering och vad gör man bäst och billigast genom att lyckas synas där kunderna letar? Detta är det man åstadkommer med marknadsföring och sökmotoroptimering. Jag kommer beskriva skillnaderna mellan dessa men det ena utesluter inte det andra. Det ska vi ha klart för oss.

Return of Investment

Det mesta vi jobbar med idag och sätter pengar i ska generera investeringen och minst en avkastning på beräknad tid. Ett webbprojekt kan komma att kosta miljoner och den som styr har mycket ansvar för hur projektet lyckas. Jag tycker det är roligt att jobba med analys och statistik för att förstå vad som ligger bakom att man skapar en ny webbplats eller helt börjar från början i en webbplats.

Det är såklart helt individuellt vad man vill göra och det är också där man behöver hjälp med en digital kravspecifikation för att göra rätt. Som digital strateg har jag genom åren arbetat med många olika typer av affärer och dessutom alla sorters design. Utvecklingen har varit enorm och det är fortfarande en snabb utveckling som skapar nya ideer och

Digital marknadsföring

Möjligheter att synas på internet är flera men det som egentligen gäller för att man ska lyckas är att satsa pengarna i någon typ av annonsering. Google är det absolut mest effektiva verktyget och det beror på flera saker. Sökverktyget har 98% av marknaden, de har fantastiska verktyg som jag använt sedan de lanserade dessa tjänster.

Fördelen med att använda Google Adwords för digital marknadsföring är att man enkelt kan registrera sitt konto och arbeta med sin annonser och kampanjer online. De finns även sökordsverktyg med både statistik och förslag på hur du ska skriva dina annonser och vilka sökord du ska använda. Google Adwords har ett verktyg för att du ska kunna sätta rätt pris på din annonsering och inte det ska bli för dyrt. Du kontrollerar detta med exempelvis högsta dagsbudget och olika priser på olika sökord du vill använda.

Den stora skillnaden på Google Adwords är att effekten direkt påverkar din webbplatstrafik och dina annonser driver trafik till din webbplats eller kampanj inom några minuter. Du kan även rikta dina annonser till geografisk plats, kön eller exempelvis intresse.

Sökmotoroptimering

När man satsar på digital marknadsföring för webbplats bör man se en långsiktig målinriktning och visa resultat som ger bättre nytta med sökmotoroptimering. Jag väljer inte bort Google Adwords men lägger en matta med möjligheter till sökmotoroptimering i hela webbplatsen och relaterade kanaler. Man bygger struktur och organisation med semantisk strategi och får långsiktigt resultat.

Resultatet blir mycket starkare än en annons som egentligen bara syns där det finns plats för annonsen i sök. med sökmotoroptimering kan sidan växa och länkarna öka med tiden och har du riktigt bra innehåll vinner ditt företag i längden med båda strategierna där du får en långsiktig strategi och även snabb synlighet med Google Adwords.