Skip to content →

Digital strategi med fokus på resultat

Alla mina kunder kontaktar mig egentligen för samma sak. Kunderna sysslar inte med samma saker och det kräver mer av mig som konsult att lära mig nytt, analysera nya marknader och skapa nya mål i varje förhållande i marknaden. Målet är ofta detsamma, att synas, attrahera fler kunder och tjäna pengar. Det som skapas med en digital strategi som fungerar.

Digital strategi som utgång

Det som gäller idag för att skapa en webbplats utvecklas fortare än något annat i samhället och man måste vara på tapeten med utveckling och design för hur lösningar kan anpassas till varje utmaning. Varje kund har nya krav och sätt att se på saker och det krävs mycket av dem att försöka förstå vad jag kan göra, hur vi kan samarbeta och vilka mål vi kan sätta upp för att realisera ett projekt för morgondagen.

När vi jobbade analogt och bara tänkte reklambyrå fanns det andra utmaningar som vi idag ibland behöver. Att vara statisk i tänkandet om sin webbplats går inte bra eftersom vi har kunden som bestämmer och kräver vad de vill mötas av.

Tar med kunden på en resa

Mina kunder är ofta väldigt duktiga på sin affär och kan sin bransch utantill. Ibland får jag mig en käftsmäll för saker jag inte vet eller inte tagit reda på men då lär jag mig också på resan i varje projekt.

Kunden har ju alltid rätt, säger man i all brancher, i det digitala behöver kunden ofta hjälp med rätt verktyg och vägledning. Jag kan förstå, läsa in och lära mig kundens affär för att anpassa mig till vad de behöver utifrån sina förutsättningar i det digitala. Det är ju det jag kan.

När man möter flexibilitet med anpassningbarhet och medvetandegör reglerna kring projektet får man oftast alla med sig i och förutsättningarna blir positivare med bättre möjligheter. Med en digital strategi kommer kunskap och det blir enklare att jobba med utveckling när kunden är med på resan.

Published in Digital strategi

Comments

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *